جدول محتوایی

رودمپ DevOps

معرفی و رودمپ DevOps

DevOps مجموعه‌ای از شیوه‌ها، ابزارها و یک فلسفه فرهنگی است که فرآیندهای بین تیم‌های توسعه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات را خودکار و یکپارچه می‌کند. برای توانمندسازی تیم، ارتباطات و همکاری بین تیمی و اتوماسیون فناوری تاکید دارد.

جنبش DevOps در حدود سال 2007 آغاز شد، زمانی که جوامع توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات نگرانی‌هایی را در مورد مدل سنتی توسعه نرم‌افزار مطرح کردند، جایی که توسعه‌دهندگانی که کد می‌نویسند جدا از عملیاتی که کد را مستقر و پشتیبانی می‌کنند، کار می‌کنند. اصطلاح DevOps، ترکیبی از کلمات توسعه و عملیات، منعکس کننده روند ادغام این رشته ها در یک فرآیند مداوم است.

DevOps چگونه کار می کند؟

یک تیم DevOps شامل توسعه دهندگان و عملیات IT است که به طور مشترک در طول چرخه عمر محصول کار می کند تا سرعت و کیفیت استقرار نرم افزار را افزایش دهد. این یک روش جدید کار است، یک تغییر فرهنگی، که پیامدهای مهمی برای تیم ها و سازمان هایی دارد که برای آنها کار می کنند.

تحت یک مدل DevOps، تیم‌های توسعه و عملیات دیگر «Siloed». گاهی اوقات، این دو تیم در یک تیم واحد ادغام می شوند که در آن برنامه کل چرخه عمر – از توسعه و آزمایش گرفته تا استقرار و عملیات – کار می کنند و دارای چندین مهندس از مهارت های چند رشته ای هستند.

تیم‌های DevOps از ابزارهایی برای خودکارسازی و تسریع فرآیندها استفاده می‌کنند که به افزایش قابلیت اطمینان کمک می‌کند. ابزارهای زنجیره ای DevOps به تیم ها کمک می کند تا با اصول مهم DevOps از جمله یکپارچه سازی مداوم، تحویل مداوم، اتوماسیون و همکاری با آنها.

باید DevOps گاهی اوقات برای تیم هایی غیر از توسعه اعمال می شود.معرفی و رودمپ DevOps زمانی که تیم های امنیتی DevOps را می سازند، امنیت بخشی فعال و از فرآیند توسعه است. این DevSecOps نامیده می شود.

خرید گیم سرور

چرخه عمر DevOps

به دلیل ماهیت پیوسته DevOps، پزشکان از حلقه بی نهایت استفاده می کنند تا نشان دهند که مراحل چرخه عمر DevOps چگونه با یکدیگر مرتبط هستند. علیرغم اینکه حلقه به صورت متوالی جریان دارد، نماد نیاز به همکاری مداوم و بهبود مکرر در کل چرخه عمر است.

1 – کشف کردن

نرم افزار ساخت یک ورزش تیمی است. در آماده سازی برای مسابقات سرعتی آتی، تیم ها باید برای بررسی، سازماندهی و اولویت بندی ایده ها کارگاهی برگزار کنند. ایده ها باید با اهداف استراتژیک مطابقت داشته باشند و تأثیر مشتری را ارائه دهند. Agile می تواند به هدایت تیم های DevOps کمک کند.

2 – نقشه

تیم‌های DevOps باید از شیوه‌های چابک برای بهبود سرعت و کیفیت استفاده کنند. Agile یک رویکرد تکراری برای مدیریت پروژه و توسعه نرم‌افزار است که به تیم‌ها کمک می‌کند تا کار را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنند تا ارزش افزایشی ارائه کنند.

3 – ساختن

Git یک سیستم کنترل نسخه متن باز و رایگان است. این پشتیبانی عالی برای انشعاب، ادغام و بازنویسی تاریخچه مخزن ارائه می دهد، که منجر به بسیاری از گردش کارها و ابزارهای خلاقانه و قدرتمند برای فرآیند ساخت توسعه شده است.

4 – تست

ادغام مداوم (CI) به توسعه دهندگان متعدد اجازه می دهد تا در یک مخزن مشترک مشارکت کنند. هنگامی که تغییرات کد ادغام می شوند، تست های خودکار برای اطمینان از صحت قبل از ادغام اجرا می شوند. ادغام و آزمایش کد اغلب به تیم های توسعه کمک می کند تا پس از استقرار کد در کیفیت و قابل پیش بینی بودن اطمینان حاصل کنند.

5 – مستقر کردن

استقرار مداوم (CD) به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا ویژگی‌ها را به طور مکرر به صورت خودکار در تولید عرضه کنند. تیم‌ها همچنین این گزینه را دارند که با پرچم‌های ویژگی مستقر شوند. کدهای جدید را به طور پیوسته و روشمند به کاربران تحویل دهند و نه یک‌باره. این رویکرد سرعت، بهره وری و پایداری تیم های توسعه نرم افزار را بهبود می بخشد.

6 – اجرای عملیات

مدیریت سرتاسر خدمات فناوری اطلاعات این شامل اقدامات مربوط به طراحی، پیاده سازی، پیکربندی، استقرار و نگهداری تمامی زیرساخت های فناوری اطلاعات است که از خدمات یک سازمان پشتیبانی می کند.

ابزار های DevOps

رودمپ DevOps

ابزارهای DevOps به مراحل کلیدی چرخه عمر DevOps می پردازند. آنها با کمک به بهبود همکاری، کاهش تغییر متن، معرفی اتوماسیون و فعال کردن قابلیت مشاهده و نظارت، رویه های DevOps را تقویت می کنند.

زنجیره‌های ابزار DevOps معمولاً از دو رویکرد پیروی می‌کنند: زنجیره ابزار همه‌کاره یا باز. معرفی و رودمپ DevOps یک زنجیره ابزار همه کاره راه حل کاملی را ارائه می دهد که معمولاً با سایر ابزارهای شخص ثالث ادغام نمی شود، در حالی که یک زنجیره ابزار باز امکان سفارشی سازی با ابزارهای مختلف را فراهم می کند. هر دو رویکرد مزایا و معایبی دارند.

نمونه‌ای از زنجیره ابزار DevOps باز، راه‌حل Open DevOps Atlassian است که Jira را به‌عنوان یک پایه در بر می‌گیرد و با فروشندگان پیشرو و برنامه‌های بازار ادغام می‌شود.

مزایای DevOps چیست؟

در نظرسنجی Atlassian’s DevOps Trends در سال 2020، 99 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که DevOps تأثیر مثبتی بر سازمان آنها داشته است. مزایای DevOps شامل انتشار سریعتر و آسان تر، کارایی تیم، افزایش امنیت، محصولات با کیفیت بالاتر و در نتیجه تیم ها و مشتریان راضی تر است.

رودمپ DevOps
سرعت

تیم‌هایی که DevOps را تمرین می‌کنند، محصولات تحویلی را بیشتر با کیفیت و ثبات بالاتر منتشر می‌کنند. در واقع، گزارش DORA 2019 State of DevOps نشان داد که تیم‌های نخبه 208 برابر بیشتر و 106 برابر سریع‌تر از تیم‌های با عملکرد پایین استقرار می‌کنند. تحویل مداوم به تیم ها اجازه می دهد تا نرم افزار را با ابزارهای خودکار بسازند، آزمایش کنند و تحویل دهند.

رودمپ DevOps
بهبود همکاری

اساس DevOps فرهنگ همکاری بین توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی است که مسئولیت ها را به اشتراک می گذارند و کار را ترکیب می کنند. این کار تیم ها را کارآمدتر می کند و باعث صرفه جویی در زمان مربوط به انتقال کار و ایجاد کدی می شود که برای محیطی که در آن اجرا می شود طراحی شده است.


استقرار سریع

با افزایش فرکانس و سرعت انتشار، تیم‌های DevOps محصولات را به سرعت بهبود می‌بخشند. مزیت رقابتی را می توان با انتشار سریع ویژگی های جدید و تعمیر باگ ها به دست آورد.

رودمپ DevOps
کیفیت و قابلیت اطمینان

اقداماتی مانند یکپارچه سازی مداوم و تحویل مداوم تضمین می کند که تغییرات عملکردی و ایمن هستند، که کیفیت محصول نرم افزاری را بهبود می بخشد. نظارت به تیم ها کمک می کند تا از عملکرد در زمان واقعی مطلع شوند.


امنیت

DevSecOps با ادغام امنیت در یک ادغام مداوم، تحویل مستمر، و خط لوله استقرار مداوم، یک بخش فعال و یکپارچه از فرآیند توسعه است. امنیت با ادغام ممیزی های امنیتی فعال و تست های امنیتی در توسعه چابک و گردش کار DevOps در محصول ایجاد می شود.

چالش های پذیرش DevOps چیست؟

شکستن عادت ها سخت است. تیم‌هایی که در روش‌های کارکرده مستقر شده‌اند، می‌توانند با بازسازی ساختارهای تیم برای پذیرش شیوه‌های DevOps مبارزه کنند یا حتی در برابر آن مقاوم باشند. برخی از تیم ها ممکن است به اشتباه فکر کنند که ابزارهای جدید برای پذیرش DevOps کافی هستند. با این حال، DevOps ترکیبی از افراد، ابزارها و فرهنگ است. همه اعضای یک تیم DevOps باید کل جریان ارزش را درک کنند – از ایده‌پردازی گرفته تا توسعه و تجربه کاربر نهایی. برای همکاری در طول چرخه عمر محصول، نیاز به شکستن سیلوها دارد.

تمرینات DevOps

1 – ادغام مداوم

ادغام پیوسته تمرین خودکارسازی ادغام تغییرات کد در یک پروژه نرم افزاری است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا اغلب تغییرات کد را در یک مخزن مرکزی ادغام کنند که در آن بیلدها و آزمایش ها اجرا می شوند. این به تیم‌های DevOps کمک می‌کند تا باگ‌ها را سریع‌تر برطرف کنند، کیفیت نرم‌افزار را بهبود بخشند، و زمان اعتبارسنجی و انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار جدید را کاهش دهند.

2 – تحویل مستمر

تحویل مستمر پس از ادغام مداوم با استقرار خودکار تغییرات کد در محیط آزمایش/تولید گسترش می یابد. این یک خط لوله تحویل پیوسته را دنبال می کند، که در آن ساخت، آزمایش و استقرار خودکار به عنوان یک گردش کار آزاد تنظیم می شود.

3 – آگاهی از موقعیت

برای هر یک از اعضای سازمان حیاتی است که به داده هایی که برای انجام کارشان به طور موثر و سریع نیاز دارند دسترسی داشته باشند. اعضای تیم باید از خرابی در خط لوله استقرار – چه سیستمی معرفی و رودمپ DevOps و چه به دلیل آزمایش های ناموفق – آگاه شوند و به روز رسانی های به موقع در مورد سلامت و عملکرد برنامه های کاربردی در حال تولید دریافت کنند. معیارها، گزارش‌ها، ردیابی‌ها، نظارت و هشدارها همه منابع ضروری بازخوردهایی هستند که تیم‌ها برای اطلاع‌رسانی به کار خود نیاز دارند.

4 – اتوماسیون

اتوماسیون یکی از مهم‌ترین روش‌های DevOps است، زیرا به تیم‌ها امکان می‌دهد تا با سرعت بیشتری در فرآیند توسعه و استقرار نرم‌افزار با کیفیت بالا حرکت کنند. با اتوماسیون، عمل ساده فشار دادن تغییرات کد به مخزن کد منبع می‌تواند فرآیند ساخت، آزمایش و استقرار را آغاز کند که زمان انجام این مراحل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

5 – زیرساخت و نحوه کد ها

چه سازمان شما یک مرکز داده داخلی داشته باشد یا به طور کامل در فضای ابری باشد، داشتن توانایی ارائه، پیکربندی و مدیریت سریع زیرساخت ها، کلید پذیرش موفق DevOps است. معرفی و رودمپ DevOps زیرساخت به عنوان کد (IaC) فراتر از پیکربندی زیرساخت اسکریپت ساده است و تعاریف زیرساخت شما را به عنوان کد واقعی تلقی می کند: استفاده از کنترل منبع، بررسی کد، آزمایش و غیره.

6 – میکروسرویس ها

Microservices یک تکنیک معماری است که در آن یک برنامه کاربردی به عنوان مجموعه ای از خدمات کوچکتر ساخته می شود که می توانند به طور مستقل از یکدیگر مستقر شوند و عمل کنند. هر سرویس فرآیندهای خاص خود را دارد و از طریق یک رابط با سرویس های دیگر ارتباط برقرار می کند. این جداسازی نگرانی‌ها و عملکرد مستقل جدا شده، امکان اعمال DevOps مانند تحویل مداوم و ادغام مداوم را فراهم می‌کند.

7 – مانیتورینگ و نظارت

تیم های DevOps کل چرخه عمر توسعه را نظارت می کنند – از برنامه ریزی، توسعه، یکپارچه سازی و آزمایش، استقرار و عملیات. این به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به هر گونه تنزل در تجربه مشتری، سریع و خودکار پاسخ دهند. معرفی و رودمپ DevOps مهمتر از آن، این امکان را به تیم ها می دهد تا به مراحل اولیه توسعه به سمت چپ حرکت کنند و تغییرات تولید شکسته را به حداقل برسانند.

رودمپ DevOps

1 – Network Plus

CompTIA Network+ به شما کمک می کند تا زیرساخت های فناوری اطلاعات خود را به سطحی بالاتر ببرید و عیب یابی، پیکربندی و مدیریت شبکه ها را پوشش می دهد.

2 – LPIC 1&2

LPIC-1 اولین گواهینامه در برنامه چند سطحی گواهینامه حرفه ای لینوکس موسسه حرفه ای لینوکس (LPI) است. LPIC-1 توانایی کاندید را برای انجام وظایف تعمیر و نگهداری در خط فرمان، نصب و پیکربندی یک کامپیوتر دارای لینوکس و پیکربندی شبکه اولیه را تأیید می کند.

3 – Shell script & Python

پایتون برای پر کردن خودکار فرم های آنلاین استفاده می شود. هر اسکریپت پایتون مناسب می تواند داده ها را از یک فایل استخراج کرده و یک فرم آنلاین معادل را پر کند. می‌توانید فرم‌های آنلاین مانند فرم‌های Google یا سایر فرم‌های ثبت‌نام/ورود را به‌طور خودکار پر کنید. با استفاده از اسکریپت های وانیلی پایتون، فرم ها را می توان بدون هیچ گونه دخالت کاربر ارسال کرد.

4 – DevOps Fundamental

از سرفصل ها گرفته تا توضیحات شغلی، DevOps در دهه گذشته به عنوان یک کلمه کلیدی بزرگ ظاهر شده است و دلیل خوبی هم دارد. سازمان‌هایی که با موفقیت از DevOps استفاده می‌کنند. اغلب دستاوردهای بزرگی را در سرعت توسعه نرم‌افزار، قابلیت اطمینان بهبود یافته، تکرار سریع‌تر محصول، و زمان آسان‌تری برای مقیاس‌بندی خدمات خود مشاهده می‌کنند.

دوره Devops Fundamentals با هدف آشنایی و توجیح، مدیران IT، افراد ارشد کسب و کارها، متخصصین فنی و برنامه نویسان در خصوص پایه و اساس ساختار DevOps که در سازمان‌های بروز پیش برده‌اند و به نتایج مهم و با ارزشی دست یافته‌اند را تحلیل و بررسی کنیم. این امر مهم، شروعی برای توسعه بهره‌وری، به حداقل رساندن تنش و بهبود فرهنگ سازمانی می‌باشد.

خرید سرور مجازی ایران

5 – Ansible, Kvm, Docker, Kubernets, Nginx

Ansible

Ansible مجموعه ای از ابزارهای نرم افزاری است که زیرساخت را به عنوان کد فعال می کند. این منبع باز است و مجموعه شامل تهیه نرم افزار، مدیریت پیکربندی، و قابلیت استقرار برنامه است.

Kvm

ماشین مجازی مبتنی بر کرنل (KVM) یک ماژول مجازی سازی رایگان و منبع باز در هسته لینوکس است که به هسته اجازه می دهد تا به عنوان یک Hypervisor عمل کند. در نسخه 2.6.20 که در 5 فوریه 2007 منتشر شد، در هسته اصلی لینوکس ادغام شد. KVM به یک پردازنده با پسوندهای مجازی سازی سخت افزاری مانند Intel VT یا AMD-V نیاز دارد. KVM همچنین به سیستم عامل های دیگر مانند FreeBSDو illumos در قالب ماژول های هسته قابل بارگذاری منتقل شده است.

Docker

Docker مجموعه ای از محصولات پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) است که از مجازی سازی در سطح سیستم عامل برای ارائه نرم افزار در بسته هایی به نام کانتینر استفاده می کند. این سرویس دارای دو سطح رایگان و پریمیوم است. نرم افزاری که میزبان کانتینرها است Docker Engine نام دارد

Kubernets

پلتفرم متن‌باز و منعطفی است که برای توسعهٔ خودکار (automating deployment)، مقیاس‌پذیری (scaling) و مدیریت برنامه‌های کانتینرسازی‌شده (containerized applications) استفاده می‌شود.

Nginx

یک وب سرور با حجم پایین و کارایی بالا است که تحت مجوز بی‌اس‌دی منتشر می‌شود. این کارساز وب در یونیکس، گنو/لینوکس، بی‌اس‌دی، مک او اس و ویندوز اجرا می‌شود. بر طبق گفتهٔ نت‌کرافت، در حال حاضر ۱۲٫۰۷٪ از دامنه‌های اینترنت از این کارساز استفاده می‌کنند.معرفی و رودمپ DevOps

6 – Zabbix & ELK

Zabbix

یک نرم‌افزار متن باز برای پایش شبکه‌ها و نرم‌افزارها در سطح سازمانی است، که توسط الکسی ولادیشو (به انگلیسی: Alexei Vladishev) ایجاد شده‌است. این نرم‌افزار برای پایش و تشخیص وضعیت سرویس‌های شبکه‌ها، سرورها و دیگر سخت افزارهای شبکه طراحی شده‌است

ELK

ELK Stack با ارائه یک پلتفرم قدرتمند به کاربران کمک می‌کند تا داده‌ها را از چندین منبع داده جمع‌آوری و پردازش کنند. پس از آن، این داده‌ها در یک stores داده متمرکز ذخیره می‌شوند که مقیاس پذیر است. مجموعه‌ای از ابزارها را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در اختیار شما می‌گذارد.

7 – Git, Github, jenkins

Git

گیت یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های کنترل ورژن (VSC) توزیع‌شده و متن‌باز جهان است که در سال ۲۰۰۵، لینوس توروالدز (Linus Torvalds)، خالق هسته سیستم‌عامل لینوکس، آن را ایجاد کرد. Git بیشتر برای ردیابی تغییرات فایل‌های پروژه به‌کار برده می‌شود.

Github

یک سرویس میزبانی وب برای پروژه‌هایی است که از سیستم سورس کنترل گیت استفاده می‌کنند. گیت‌هاب با استفاده از روبی آن ریلز و ارلنگ ساخته شده‌است. این سرویس هم دارای گزینه رایگان برای پروژه‌های متن‌باز و هم پولی برای پروژه‌های تجاری است.

Jenkins

یک نرم‌افزار متن‌باز اتوماسیون سرور است. که با جاوا نوشته شده است. جنکینز بستری را آماده می‌کند که به کمک آن می‌توان قسمت‌هایی از پروسه تولید نرم‌افزار که نیاز به دخالت نیروی انسانی ندارد. را با استفاده از پروسه یکپارچه‌سازی مداوم و تسهیل جنبه‌های فنی تحویل پیوسته نرم‌افزار خودکارسازی کرد.

 

توجه* : DevOps یک موقعیت شغلی به شدت وابسته به اپدیت و یادگیری میباشد.

ممنون که مثل همیشه با معرفی و رودمپ DevOps همراه ما بودید موفق و سربلند باشید D:

13رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: