جدول محتوایی

Apache HTTP

پورت آپاچی – سرور Apache HTTP یکی از پر استفاده ترین وب سرورهای امروزی در اینترنت است. که به انعطاف پذیری و پایداری بالا معروف است. برخی ویژگی های آن حتی در بهترین رقیب های خود مثل Nginx هم دیده نمی شود.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آپاچی شامل قابلیت بارگذاری و اجرای انواع مختلف ماژول‌ها و تنظیمات خاص در زمان اجرا، بدون توقف سرور یا حتی کامپایل کردن نرم‌افزار در هر بار اضافه شدن یک ماژول جدید است.

به طور پیش‌فرض، وب سرور آپاچی از پورت 80 برای اتصال استفاده کند. اگر پیکربندی TLS را انتخاب کنید، سرور با اتصالی امن از پورت 443 استفاده میکند.

به منظور دستور دادن به وب سرور آپاچی برای اتصال از طریق پورت های دیگر، لازم است فایلهای پیکربندی را دست کاری کنیم.

در سرور های مبتنی بر Debian/Ubuntu، فایل پیکربندی که نیاز به اصلاح دارد فایل /etc/apache2/ports.conf است. در توزیع‌های مبتنی بر RHEL/CentOS فایل /etc/httpd/conf/httpd.conf را باید ویرایش کنیم.


 

آموزش تغییر پورت آپاچی

با توجه به توزیع لینوکس خود فایل های پیکبندی را با یک ویرایشگر متن باز کنید. عبارت پورت جدید را همانطور که در قسمت زیر میبینید اضافه کنید.

# nano /etc/apache2/ports.conf       [On Debian / Ubuntu]
# nano /etc/httpd/conf/httpd.conf    [On RHEL / CentOS]

در این مثال، آپاچی را برای گوش دادن به اتصالات از پورت 8081 پیکربندی می‌کنیم. مطمئن شوید که عبارت زیر را در این فایل، پس از دستورالعمل Listen 80 اضافه کنید. همانطور که در تصویر زیر میبینید.

دبیان و اوبونتو :

تغییر پورت آپاچی ایرانیکا سرور 1

 

CentOS و RHEL :

تغییر پورت آپاچی ایرانیکا سرور 2

 

پس از اینکه خط بالا را اضافه کردید، باید یک میزبان مجازی آپاچی در توزیع مبتنی بر دبیان و اوبونتو ایجاد یا تغییر دهید. تا فرآیند اتصال، مخصوص نیازهای VirtualHost خود را شروع کنید.

در توزیع‌های CentOS و RHEL، تغییر مستقیماً در میزبان مجازی پیش‌فرض اعمال می‌شود. در مثال زیر، میزبان مجازی پیش‌فرض وب سرور را تغییر می‌دهیم و به آپاچی دستور می‌ دهیم که به ترافیک وب بجای پورت 80 به پورت 8081 گوش دهد.

فایل 000-default.conf را باز کرده و ویرایش کنید. سپس مطابق تصویر زیر پورت را به 8081 تغییر دهید.

# nano /etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf

تغییر پورت آپاچی روی vHost در دبیان و اوبونتو :

 

تغییر پورت آپاچی ایرانیکا سرور 2

 

در نهایت، برای اعمال تغییرات و اتصال آپاچی به پورت جدید، daemon را مجددا راه اندازی کنید. بعد با استفاده از دستور های netstat یا ss جدول سوکت های شبکه محلی را بررسی کنید. پورت 8081 را باید در جدول شبکه سرور خود ببینید.

# systemctl restart apache2
# netstat -tlpn| grep apache
# ss -tlpn| grep apache

تغییر پورت آپاچی ایرانیکا سرور 3

 

حال می‌توانید یک مرورگر باز کنید و به آدرس IP سرور یا نام دامنه خود در پورت 8081 بروید. صفحه پیش‌فرض Apache باید در مرورگر نمایش داده شود.

http://server.ip:8081

تغییر پورت آپاچی ایرانیکا سرور 4

 

تغییر پورت آپاچی در RHEL و CentOS:

در توزیع لینوکس مبتنی بر CentOS و RHEL پکیج Policycoreutils را نصب کنید تا قوانین SELinux مورد نیاز را برای Apache اضافه کنید تا به پورت جدید متصل شود. سرور آپاچی را مجدداً راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال شود.

# yum install policycoreutils

 

قوانین Selinux را برای پورت 8081 اضافه کنید:

# semanage port -a -t http_port_t -p tcp 8081
# semanage port -m -t http_port_t -p tcp 8081

 

وب سرور آپاچی را مجددا راه اندازی کنید:

# systemctl restart httpd.service

 

دستور netstat یا ss را برای بررسی اینکه آیا پورت جدید با موفقیت متصل می شود و به ترافیک ورودی گوش می دهد را اجرا کنید:

# netstat -tlpn| grep httpd
# ss -tlpn| grep httpd

تغییر پورت آپاچی ایرانیکا سرور 6

 

یک مرورگر باز کنید و به آدرس IP سرور یا نام دامنه خود در پورت 8081 بروید تا بررسی کنید که آیا پورت وب جدید در شبکه شما قابل دسترسی است یا خیر. باید پیش فرض آپاچی را در مرورگر خود ببینید.

http://server.ip:8081


 

با طی کردن مراحل بالا بطور صحیح، باید توانسته باشید پورت وب سرور آپاچی خود را تغییر دهید. امیداریم از این آموزش لذت برده باشید.

 

 

 

22رای - امتیاز 4.9 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: