جدول محتوایی

لوگوتایپ چیست ؟

قبل از اینکه به بررسی دقیق لوگوتایپ بپردازیم، بیایید با انواع لوگو ها آشنا شویم.

لوگو دارای انواع مختلفی میباشد. برای هر برند با توجه به نوع کسب و کار آن، نامی که دارد و میزان شهرتش، از یکی از انواع لوگو برای برندینگ و معرفی خود استفاده می‌کند. لوگو عنصری اساسی در هویت بصری برند و شناخته شدن آن به صورت عمومی و تثبیت آن در ذهن است. برای همین نحوه طراحی و انتخاب آن اهمیت زیادی دارد تا هر بیزنس، پیش از طراحی لوگوی شرکت خود، انواع آن را بررسی کرده و مطابق با سبک کاری خود استراتژی برندینگ خویش را طراحی کند.

بخوانید : فونت فارسی مناسب طراحی وب

یکی از انواع پر استفاده لوگو ها، لوگوتایپ است. لوگوتایپ در واقع لوگوهای نوشتاری هستند که لوگوتایپ و مونوگرام را شامل می‌شوند. بسیاری برندها برای معرفی سرراست و واضح از اسم برند، شرکت یا نام خود در لوگو استفاده میکنند. در لوگوتایپ لوگوی شرکت به شیوه‌های جذاب و خلاق با کمک فونت‌ها و رنگ‌های گیرا طراحی می‌شود. این سبک لوگو از شکل بسیار ساده تا به شدت پیچیده و انتزاعی از تنوع بسیاری برخوردار است. این به طراح بستگی دارد که طرحی بسیار ابتدایی خلق کند یا از طریق بازی با کلمات و حروف، بهره‌گیری از فونت‌های مناسب و ترندهای برتر طراحی اثری ماندگار بیافریند.

بعنوان نمونه اگر بخواهم چند مثال معروف برای لوگوتایپ بزنم، گوگل، یوتیوب یا کوکالا را به شما معرفی میکنم. نکته ای که باید به آن توجه داشت رنگ استفاده شده در لوگوتایپ هاست که کاملا باید رنگ سازمانی شرکت مورد نظر باشد.

در تصویر زیر چند نمونه از بهترین و معروفترین لوگوتایپ های برند های مغروف را میبینید:

لوگوتایپ ها معروف

 

نحوه انتخاب فونت مناسب برای لوگوتایپ

اول از همه باید شخصیت برند خود را مشخص کنید. مثلاً ببینید برند شما به نظر مخاطب چگونه می آید؟ چه احساس و مفهومی را به مخاطب منتقل میکند؟ احساسی که یک کلینیک پزشکی به مخاطب منتقل میکند با یک دفتر فنی مهندسی و یک برند لوازم ورزشی قطعا متفاوت است. بعد از اینکه جواب این سؤال را پیدا کردید، فونت مناسب در طراحی لوگوتایپ خود را انتخاب کنید.

همچنین باید انتخاب کنید که لوگوتایپ شما فارسی باشد یا زبان های دیگر. زیرا نمیتوان از هر فونت برای هر زبان استفاده کرد.

 

فونت های مورد استفاده در لوگوتایپ برند های معروف

Google :

گوگل قبل ها از دسته فونت های Serif در لوگو خود استفاده میکرد. اما جدیدا به فونت Sans-serif تغییر پیدا کرده و طراحی آن مدرن تر شده است.

این سبک مدرن تر از نمونه ی سریف است و بیرون زدگیهایی شبیه پا در انتها یا دسته ی حروف دیده نمیشود. این تفاوت را در لوگو قدیم و جدید گوگل میتوانید در تصویر زیر ملاحظه کنید:

فونت لوگو گوگل

فونت جدید گوگل Product Sans نام دارد.

 

Twitter :

غیر از فونت لوگو تایپ جدید گوگل، تایپ فیس توییتر هم از همین دسته سان سریف محسوب میشود. اسم فونت لوگوتایپ توییتر pico است. میتوانید به سادگی دانلود و در نرم افزارهای مختلف آن را باز کنید و حتی در لوگوتایپ های خود از آن استفاده کنید یا الهام بگیرید.

فونت لوگوتایپ توییتر


 

فونت های فارسی مناسب برای طراحی لوگوتایپ

 

1. فونت فارسی پرشین مابلا

فونت فارسی پرشین مابلا Persian Mabella فونت فارسی جدیدی است که نسخه فارسی شده و اصلاح شده فونت عربی مابلا می باشد در نسخه جدید این فونت تغییراتی در ساختار حروف و نقطه گذاری آنها انجام داده شده است.

این فونت فارسی شده به صورت فشرده طراحی شده است و مناسب استفاده در لوگوتایپ های فارسی و انگلیسی،طراحی های تجاری برای بسته بندی ها و… و همچنین استفاده در تمامی تایپوگرافی ها و طرح ها می باشد این فونت شامل نسخه TTF برای تایپ در نرم افزار های گرافیکی و نسخه WTF برای طراحی صفحات وب می باشد.

فونت فارسی پرشین مابلا Persian Mabella

قیمت در سایت های ایرانی : 15 هزار تومان

[button color=”primary” size=”small” link=”https://diakographic.ir/product/mabellafont/” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت مابلا[/button]

 

 

2. فونت لوگوتایپ هیما

فونت هیما یکی دیگر از فونت های تایپوگرافی که بر اساس قلم عربی هیفین طراحی شده است این فونت عربی فارسی سازی شده است و پس از اضافه شدن حروف فارسی ویرایش ها و اصلاحاتی در حروف این فونت انجام شده است که با نسخه عربی آن تفاوت هایی دارد.

کاربرد اصلی فونت فارسی هیما در طراحی لوگوتایپ های فارسی می باشد که با ساختار ویژه خود مناسب استفاده در تایپوگرافی لوگوهای فارسی می باشد و به راحتی با این فونت فارسی می توانید برای کسب و کار های خود لوگوتایپ های زیبا طراحی کنید.

فونت لوگوتایپ هیما

قیمت در سایت های ایرانی : 15 هزار تومان

[button color=”primary” size=”small” link=”http://” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت هیما[/button]

 

 

3. فونت رومو

کاربرد اساسی فونت رومو در طراحی لوگوتایپ های فارسی،طراحی پوستر،استفاده در تبلیغات و تایپوگرافی های فارسی می باشد. فونت رومو در فرمت وب فونت و Ttf قابل تایپ ارائه می شود که مزیت آن استفاده در تمامی برنامه های موبایلی و کامیپوتر است که قابلیت تایپ مستقیم داشته باشند برای مثال میتوانید در برنامه کنوا،پیکس آرت،اینشات و… و همچنین در برنامه های گرافیکی کورل،فتوشاپ ایلاستریتور و… از این فونت حرفه ای استفاده کنید.

فونت رومو

قیمت در سایت های ایرانی : 35 هزار تومان

[button color=”primary” size=”small” link=”https://diakographic.ir/product/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88/” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت رومو[/button]

 

 

4. فونت ماکان

فونت ماکان بصورت ttf طراحی شده و میتوانید از آن در تمامی نرم افزار ها از جمله فتوشاپ،ایلاستریتور کورل دراو و… و همچنین برنامه های ویرایشگر اندرویدی از این فونت استفاده کنید. نکته مهم این است که این فونت در تمامی برنامه ها تست شده هست و هیچ مشکل ساختاری و نرم افزاری بابت استفاده از این فونت نخواهید داشت ماکان از تایپ زبان انگلیسی بطور کامل پشتیبانی می کند و اعراب و اعداد این فونت بصورت کامل و اختصاصی طراحی شده است.

فونت حرفه ای ماکان

قیمت در سایت های ایرانی : 40 هزار تومان

[button color=”primary” size=”small” link=”https://diakographic.ir/product/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86/” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت ماکان[/button]

 

 

5. فونت سوفی

فونت سوفی را می توان حاصل دخالت گرافیک در خط نویسی و خطاطی کهن این مرزو بوم دانست. این قلم با ریتمی که بر اثر تکرار ضربه های مایل و بلند ایجاد نموده القاء کننده ی نظم، زیبایی وهمچنین انرژی و حرکت در یک اثر تایپوگرافی می باشد. اصلاح دوایر و طراحی خاص تزئینات و اعراب این قلم به برقراری نسبت میان سفیدی و سیاهی داخل و خارج حروف کمک به سزایی نموده است. نسبت کمترین و بیشترین ضخامت حرکت در این قلم یک به دو می باشد.

به منظور داشتن یک کرنینگ مناسب، نوع دیزاین کاراکترها و ارتباط فرمی آنها با هم ارتباط مستقیم دارد. به این نحو که هرحرف و یا نهایتا کلمات در کنار هم مثل یک پازل به درستی قرار گرفته و ارتباط مناسبی از نظر بصری با یکدیگر پیدا می کنند.

فونت سوفی

قیمت در سایت های ایرانی : رایگان

 


 

فونت های انگلیسی مناسب برای طراحی لوگوتایپ

 

1. Bebas Neue

sans serif های متراکم شده، حال و هوای بی نظیری را به لوگو ها و وب سایت ها می بخشد. Bebas Neue خوانایی و سادگی را در حین تأثیرگذاری حفظ می کند.

فونت لوگوتایپ انگلیسی

[button color=”primary” size=”small” link=”https://www.fontsquirrel.com/fonts/bebas-neue” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت[/button]

 

 

2. Porter Sans

Porter Sans یک فونت از خانواده sans serif با انواع سبک‌های درون خطی و سایه‌دار، انتخاب مناسبی برای طراحی لوگوتایپ برای برند های فروشگاهی است. با احساسی مردانه، قاطعانه و استایلی قدیمی، یک فونت برند شیک و با انرژی است.

فونت porter

[button color=”primary” size=”small” link=”https://www.fontsquirrel.com/fonts/porter-sans” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت[/button]

 

 

3. Hominis

فونت Hominis را میتوان در طراحی لوگوتایپ های رستوران ها یا کافه ها بکار برد.

فونت لوگوتایپ hominis

[button color=”primary” size=”small” link=”https://www.fontsquirrel.com/fonts/Hominis” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت[/button]

 

 

4. Znikomit No 24

این فونت پر زرق و برق که نسخه‌ای سبک‌تر و تزئینی‌تر از Znikomit اصلی فونت‌های GLUK است، نشانه‌ای از عصر هنر نو است. یک فونت زیبا و دلپذیر که مناسب لوگو کافه ها یا قنادی هاست.

فونت Znikomit

[button color=”primary” size=”small” link=”https://www.fontsquirrel.com/fonts/znikomitno24″ icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت[/button]

 

 

5. Minotaur

Minotaur که توسط Walter Verez طراحی شده است، یک فونت فوق سنگین است که از طرح های دهه 1930 و 1980 الهام گرفته شده است. حروف هندسی ساده و در عین حال درشت، برای استفاده در لوگوتایپ برند های لباس و محصولات غذایی مناسب است.

فونت لوگوتایپ

[button color=”primary” size=”small” link=”https://www.fontsquirrel.com/fonts/Minotaur” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]دانلود فونت minotaur[/button]

 


 

جمع بندی

احتمالا تا الان متوجه شده اید که برای طراحی یک لوگو، حتما نباید از طرح های عجیب و غریب استفاده کرد و میتوان از فونت های مخصوص لوگوتایپ هم استفاده کرد. طراحی لوگوتایپ به این شکل است که با استفاده از فونت مدنظر خود، اسم برند یا بخشی ارپز اسم برند را تبدیل به لوگو میکنید. به همین سادگی! اما باید در انتخاب رنگ و نحوه چیدمان کاراکتر ها کنار یکدیگر هم خلاقیت به خرح دهید.

 

21رای - امتیاز 4.9 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: