جدول محتوایی

در این مطلب قصد داریم با انواع پسوند دامنه ها و کاربرد آنها آشنا شویم. هر دامنه برای اینکه به ثبت نهایی برسد، نیازمند یک پسوند استاندارد است. در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را دقیق تر بررسی کنیم.

دامنه چیست ؟

دامنه یک نام منحصر بفرد است که برای شناسایی یک سایت مورد استفاده قرار می گیرد و از 3 قسمت تشکیل شده است که با نقطه ( دات ) از هم جدا شده اند.اولین قسمت ماهیت آدرس می باشد مانند WWW،قسمت دوم نام دامنه می باشد و قسمت سوم پسوند موضوعی دامنه سطح بالا می باشد که می تواند شامل یک دامنه سطح بالای عمومی و یا یک پسوند کشوری باشد ؛ یا ترکیبی از این دو.

نکته : برای انتخاب دامنه، شما باید نامی انتخاب کنید که تابحال کسی آن را انتخاب نکرده باشد.

بررسی کاربرد انواع پسوند ها

پسوند com. : یکی از معروفترین و پر استفاده ترین پسوندها برای دامنه سایت ها میباشد. com مخفف Commercial به‌معنای تجاری است. البته بسیاری از سایت های‌ غیر تجاری هم نیز از این پسوند استفاده میکنند.

پسوند دامنه net. : مخفف کلمه Network به‌ معنی شبکه می‌باشد و عموما توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

پسوند info. : کوتاه شده واژه Information به‌معنی اطلاعات می‌باشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می‌باشند.

پسوند gov. : اختصار واژه Government به‌معنی دولت می‌باشد و این پسوند در وب سایت نهادهای دولتی است.

پسوند biz. : مخفف Business به معنی تجارت می‌باشد که خــاص سایتهای شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به‌تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است.

پسوند دامنه org. : مخفف واژه Organizations به‌معنی سازمان ‌و تشکیلات‌ میباشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری یا حتی تجاری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

پسوند edu. : مخفف واژه Education به‌معنی آموختن دانش می‌باشد و غالبا وبسایتهای آموزشی از آن استفاده میکنند.

پسوند tv. : این نوع پسوند با وجود اینکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu)است ولی بدیلیل مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار می‌گردد.

پسوند int. : اختصار واژه International به معنی بین المللی می باشد که حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می‌دهند.

پسوند ac. : پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن (Ascention Islands) است. از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس هم بکار می‌رود ، به‌شرطی که اداره کامپیوتری ، اینترنتی، بدون هر گونه وابسته ای،نیروهای جدیدی استخدام نماید.

پسوند های دامنه .ir

پسوند ir. : پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن مختص افرادیست که رسما مقیم ایران هستند

پسوند co.ir. : این پسوند مخصوص سازمانها و شرکتهای غیر دولتی میباشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.

پسوند ac.ir. : این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز های ذکر شده الزامی می باشد.

پسوند sch.ir. : این پسوند مختص مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

پسوند org.ir. : پسوندی برای انجمن های علمی، سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

پسوند net.ir. : این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

پسوند gov.ir. : عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

پسوند id.ir. : کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

15رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: